Biofeedback stressprofiel

Biofeedback Stressprofiel

Voor een goed persoonlijk functioneren, maar ook voor een optimale hersenfunctie, is het van belang dat het lichaam ontspannen is. Wanneer een gestrest lichaam de uitgangspositie is, zullen uitdagingen in de werksfeer al gauw het lichaam onnodig belasten en de werkprestaties negatief beïnvloeden. Daarom is het van belang om het lichaamsbewustzijn te bevorderen en controle te krijgen over de stressmechanismen van het lichaam.

Het is op zich normaal dat het lichaam reageert op stress. Het verschilt per persoon welke lichaamsfuncties gevoelig reageren op stress. Als de stressor weer verdwenen is, kan het lichaam weer ontspannen. Een stressprofiel geeft weer welke lichaamsfuncties reageren op stress en hoe makkelijk het lichaam zich weer herstelt nadat de stressor verdwenen is.

De volgende lichaamsfuncties worden gemeten en geanalyseerd;

  • Ademhaling: Een goede ademhaling is rustig en diep. Dit is nodig om alle lichaamsorganen, inclusief de hersenen, van voldoende zuurstof te voorzien. Een optimale ademhalingsfrequentie en techniek zorgen voor een goede harmonie op lichamelijk, emotioneel en mentaal niveau.

  • Hartslag en Hart Ritme Variabiliteit (HRV): De gemiddelde hartslag ligt tussen de 60 en 85 hartslagen per minuut. Een onregelmatig hartritme wijst erop dat het lichaam in staat van paraatheid of actie is, een regelmatig golvend hartritme wijst erop dat het lichaam ingesteld is op rust en herstel. Als het hartritme in de basis onregelmatig is, kan dit leiden tot spanningsklachten, vermoeidheid, verminderde concentratie en stemmingsklachten. Door een optimaal hartritme te trainen, waarbij deze samengaat met de ademhaling, wordt de lichamelijke en geestelijke gezondheid bevorderd.

  • Handtemperatuur: De lichaamstemperatuur daalt vaak als er sprake is van stress. Onder ideale omstandigheden is de handtemperatuur boven 32˚C. Dit wijst op ontspanning. Het trainen van de handtemperatuur is een simpele en krachtige methode om algehele ontspanning te bevorderen.

  • Huidgeleiding: De huidgeleiding wordt gemeten op de vingers en wordt uitgedrukt in mmol, waarbij een optimale huidgeleiding minder is dan 3 mmol. Het geeft de mate weer waarin het lichaam reageert met transpiratie en wordt ook wel geassocieerd met het angstniveau. Stemming en emotionele reacties hebben veelal een belangrijke invloed op de huidgeleiding. Biofeedback is belangrijk bij het leren loslaten van stress en het verbeteren van lichamelijke ontspanning.

  • Hersenactiviteit: De hersenactiviteit wordt gemeten (middel QEEG) in de linker- en de rechter hersenhelft. Hiermee wordt duidelijk hoe de verschillende hersenhelften reageren op stress. Ook wordt duidelijk of de hersenen voldoende in staat zijn om tot rust te komen na activiteiten of spanningen.

Thema's

Stress management en opbouw van energie

Concentratie en prestatie verbeteren

Contact

  • BrainSpa Zutphen
  • Waterstraat 5
  • 7201 HM Zutphen
  • The Netherlands
  • +31 (0) 575 541060
  • info@brainspa.nl
  • BrainSpa Naarden
  • IJsselmeerweg 100
  • 1411 DL Naarden
  • The Netherlands
  • +31 (0) 575 541060
  • info@brainspa.nl

Contactformulier